صفحه اول

مقدمه کتاب جنگ خلیج

اسناد مباحثات داخلی حزب کمونیست ایران

یکى از عوارض بحران خلیج و جنگ آمریکا و متحدینش با عراق، تحرک ناسیونالیسم کرد بود. تحرکى که بازتاب خود را در حزب کمونیست ایران نیز نشان داد و ضربه نهائى به سیر واگرائى جریانات اجتماعى و سنت های سیاسى دخیل در این حزب را وارد ساخت و مقدمه جدائى بخش اعظم اعضاء و کادرهای حزب کمونیست ایران از این حزب گردید.

آنچه در این مجموعه میخوانید اسناد علنى و همچنین داخلى مربوط به موضعگیری ها و مباحثاتى است که در این باره و بویژه در مورد رویدادهای بعدی در کردستان عراق، درحزب کمونیست ایران جریان داشته است. انتشار این اسناد بدلایل متعددی مفید و ضروری است:

مروری بر این مباحثات و بویژه اسنادی نظیر صورت جلسه بحث کمیته مرکزی کومه له درخارج (سند پانزدهم) و نوشته "تخطئه انقلاب..." (سند هفدهم) نشان میدهد که تجدید نظر در تزهای ضد پوپولیستى ای که مبنای تشکیل حزب کمونیست ایران بوده اند و تبدیل شدن مقوله ای نظیر "انقلاب مردم" به قطب نمای حرکت سیاسى، و نوع رابطه با اتحادیه میهنى به "شاخص شرافت سیاسى"(!)، در چنین حزبى صرفا بر پایه سنت، آرمان و افق ناسیونالیسم کرد مقدور شده اند و نه عدم خلوص ایدئولوژیک و یا سوء نیت این و آن. این اسناد عکسى گویا از این پروسه تجدید نظر در "توافقات" و دلایل آنرا در مقابل خواننده قرار میدهد.

**********

گرچه بخشى از این نوشته ها قبلا انتشار علنى یافته اند، اما محدودیت هائى که بدلیل رابطه حزب کمونیست ایران با دولت عراق و همچنین نیروهای اپوزیسیون کرد وجود داشتند بناچار بر بخشى از مهمترین و گویاترین این اسناد مهر داخلى زدند. امروز اما این محدودیتها از میان رفته اند. اولا، مدتى طولانى از این رویدادها میگذرد و این اسناد بیشتر رنگ تاریخ گذشته را بخود گرفته اند. ثانیا، اکثر قریب به اتفاق این اسناد در متن مبارزات سیاسى در عراق عملا به اشکال مختلف از محدوده داخلى فراتر رفته در سطح وسیعى در عراق خوانده شده اند. نه فقط تشکلهای کمونیستى در عراق که این اسناد را مستقیما از ما دریافت کردند، بلکه احزاب اپوزیسیون ملى در کردستان عراق و حتى خود دولت عراق به این اسناد دسترسى پیدا کرده اند و مقامات مختلف این جریانات در سخنرانى ها و بحثها به این اسناد استناد کرده اند.

لذا تشخیص ما این است که انتشار علنى این اسناد متضمن هیچ خطری برای کسى نیست و "داخلى" ماندنشان تنها کسانى را که لازم است از آنها مطلع بمانند در تاریکى نگاه میدارد و تحریف یک دوره مهم در تاریخ کمونیسم در منطقه را توسط کسانى که نفعى دراین تاریخ ندارند تسهیل میکند.

بعلاوه باید اضافه کرد که بخش مهمى از این اسناد یعنى رساله "فقط دوگام به پس..." نوشته منصور حکمت از جانب حزب کمونیست حتى انتشار داخلى وسیع نیز نیافته است. این نوشته چند روز قبل از پلنوم بیست و یکم کمیته مرکزی در حزب تکثیر و به تعداد محدودی توزیع شد و در پلنوم بیست و یکم هنگام جدایى برای پخش وسیع در اختیار اعضای باقیمانده کمیته مرکزی قرار گرفت. بعدها توسط مسئولین حزب کمونیست اطلاع یافتیم که این جزوه بعنوان "نوشته یک گروه خارجى" به آرشیو حزب سپرده شده است.

********

در مورد اسناد مندرج در این مجموعه توضیحاتى ضروری است.

********

چند علامت اختصاری که در اسناد فوق مورد استفاده قرار گرفته اند:

- د. س. مخففى است که در اسناد داخلى بجای کلمات دفتر سیاسى مورد استفاده قرارگرفته است.

- ک‌.‌ر. منظور کمیته رهبری کومه‌له است که برای اداره تشکیلات در فاصله دو نشست کمیته مرکزی کومه‌له انتخاب میگردید.

- ج‌. ا. مخفف جمهوری اسلامى است.

- ی. ن. ک. بجای "یه‌کیه‌تى نیشتمانى کوردوستان" یعنى "اتحادیه میهنى کردستان" مورد استفاده قرار گرفته شده.

- "قیاده موقت" و "حزب دمکرات کردستان عراق" هر دو نامهائى هستند که برای جریان مسعود بارزانى مورد استفاده قرار گرفته شده اند.

- "حکا" مخفف حزب کمونیست ایران است.

ناشر

مه ١٩٩٣